söndag, augusti 02, 2009

Med Intresse För Namn

”Vad säger ditt djurs namn om dig?” Så löd en av rubrikerna på Aftonbladets hemsida här om dagen. Jag håller med till fullo, husdjurets namn speglar ägarens personlighet till fullo många gånger. Exempel:

Daisy

• Amerikanskt namn. Avspeglar därför Eriks och min tid i USA, eftersom det var här som vi adopterade henne.
• Betyder prästkrage. Stämmer mycket bra in på min romantiska och flickiga personlighet.
• Namnet andas femtiotal- mitt favoritårtionde. Namnet känns lite ”Old School” och är ett coolt namn på en liten kattjej!

Ser man på hur mycket som låg bakom det namnvalet!

Jag är förövrigt jätteintresserad av ämnet ”namn” (men främst när det kommer till människor då, haha) och har läst ganska mycket om det området. Vilka människor döper sina barn till vad och varför? Vad har namnet för betydelse? Ja, sånt tycker jag är kul.

1 kommentar:

  1. Intressant det här med namn!
    Mina barns namn är ju ganska vanliga.. jag är inte sådär mycket för konstigheter.. Hoppas på ett brev i min brevlåda snart :-)
    Kram!

    SvaraRadera