tisdag, augusti 04, 2009

Augusti

...Är en månad som jag gillar skarpt. Numera i vuxen ålder tycker jag i och för sig att alla månader har sin charm, förutom möjligtvis mars, som bara brukar vara tråkig och grå och man väntar ihjäl sig på att den riktiga våren ska ta fart.

Eftersom jag inte har varit i Sverige en Augustimånad på fyra år, så är det verkligen lätt att "romantisera" Sveriges årstider (min mammas favorituttryck by the way). När vinden börjar rassla sådär i trädtopparna, som så fint börjar ändra färg, så är det både med en ångestladdad känsla av att sommaren är över- samtidigt som det är massor av förväntan i luften, för hösten symboliserar nystart. Tänk att man alltid är lika naiv, varje höst; man köper nya pennor och block till skolan och man tänker att den här terminen ska jag vara mer organiserad än nånsin! Träningskort inskaffas och man intalar sig att nu jäklar!

Jag minns så otroligt väl pirret inför låg och mellanstadiets skolstarter när man fick en alldeles egen dag med mamma på stan. Då fick jag välja ut ny skolväska, bänkpapper, pennskrin och höstkläder... Sen blev det alltid en mysig fika nånstans. Om man har fyra syskon så är det väldigt speciellt må ni tro. :)

Aldrig finns det enligt mig så mycket fint att välja på i butikerna som just i Augusti, precis innan hösten står för dörren. Inget i shoppingväg slår väl att komma hem med kassar fulla av fina koftor, kappor och sjalar?

Passa på att njuta av tiden som är här och nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar