tisdag, november 10, 2009

Namnsdag: Martina

Martina
Namnsdag: 10 November.
Martina har en 300-årig historia i Sverige. Namnet är latinskt, en feminin variant av Martinus, alias Martin. Namnet var populärt på 1920-talet och nu senast under 1980- och början av 1990-talet. 31 december 2004 fanns det totalt 12600 personer i Sverige med namnet, varav 7053 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 132 flickor namnet, varav 41 fick det som tilltalsnamn.Namnet Martina betyder krigisk och stridbar. Kändisar som bär namnet: Martina Hingis och Martina Haag.


På den gamla goda tiden när man var liten (eller ja, faktiskt ända fram tills jag flyttade utomlands när jag tänker efter, hihi) så behandlades namnsdagar som minifödelsedagar i min familj. Vi gav varandra presenter och det fikades och grejades. Sånt gillar jag! Det är en sed som ska tas upp igen omedelbart när vi har flyttat hem. (Om jag skulle fira allas namnsdagar nu så skulle det bli ett fasligt skickande av presenter.)

Jag har alltid varit supernöjd med mitt namn, känner att det passar mig utmärkt och jag skulle aldrig vilja heta nåt annat. Tack mamma!

1 kommentar: