söndag, juli 05, 2009

Gruppens Sång

Under middagen bjöds det på många godbitar. Inga tråkkrystade tal här inte! Efter att ha tagit några tuggor till, var det brudgummens fars tur. Han hade bjudit in en artist som tog plats på scenen för att framföra en egenskriven låt till oss. Inte dåligt! Sen var det brudgummens mors sambo, som framförde en dikt och spelade upp en vacker låt. Eriks kusin höll ett spontant tal till brudparet och till sist var det mina vänner i "Gruppen" som framförde en egenskriven sång till oss.

Den så kallade Gruppen består av mina vänner: Malin, Cissi, Paula, Christine H, Marie, Camilla, Christine F och så jag då. Vi har hållt ihop sen vi var sex år nästan allesammans och det är faktiskt helt otroligt. Vi i Gruppen är alla väldigt olika och bor numera på olika håll i världen, men vi ser alltid till att träffas med jämna mellanrum och då har vi alltid lika kul.
Av någon underlig anledning så finns det inte en enda fest under åren då de flesta av oss bodde i Gävle, ( fram tills ca 2006) som vi inte har stått på stolarna och sjungit allsång till Niklas Strömstedts "Den sista sommaren" - det är lixom vår grej. Vi gjorde helt enkelt alltid ett avbrott i den alltid lika vilda fest som pågick, för att med ett glas vin i handen, sjunga Strömstedt tillsammans. Jösses vad kul vi hade, det var tider det...
Nu på vår bröllopsdag så hade tjejerna skrivit en ny text till samma melodi, som de nu framförde till tonerna av toastmastern Erik Heselius gitarrspel. Jag tror att det var många av gästerna som fick en klump i halsen av detta stämningsfulla uppträdande- själv storbölade jag. Tårarna ville aldrig sluta rinna nerför mina proffssminkade kinder! Jag var SÅ rörd. Det här var ett av det finaste som nån nånsin gjort för mig.

Här kommer Guppens låt:


BRÖLLOPSSÅNGEN
text: Gruppen. musik: Niklas Strömstedt

En kväll i maj.
Våren var som vackrast när du fann din man.
Jag kan se dig som en far till mina barn du sa,
nu e ni på väg.

I förälskelse, tog du Sandviksbussen ut till Prix var dag.
Med bling i örat och mask på kragen knega du,
för att spara en slant.

Men när vi träffades var livet ljust
och gruppens sammankomster,
var lika full av liv och rörelse var gång.

På din balkong på första våningen,
har vi umgåtts fram till morningen.
Det var en helt fantastisk tid,
vi partade och dansade.

Martina
Du roar oss med charm och skratt och flams vår vän.
Du är vår glamourgirl och det tar sin tid,
var gång vi ska ses.

Den hösten kom,
då ni åkte till Amerika och fann ert liv.
Erik ställde frågan som vi väntat på..
..nu är du hans fru,

Men det händer att vi går förbi lyan som ni bodde i.
Ni sålde lägenheten för en ny.

Ni är som perfekt för varann, det vet vi alla är så sant.
Nu är ni 1 som varit 2,
vi önskar er all lycka på, er långa färd.

Vänner, ni ska upptäcka ett liv ihop.
Idag så sa du ja till bruden... och Eerik,
nu är hon din fruuuuu...


Sammanfattning; jag har världens bästa vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar